Hjem / Nyt og viden / Nyheder / Agroøkologi som vejen til bæredygtighed
Store Bæredygtighedsdag er en tradition, som organisationerne bag bu.dk indførte på samme dag som den hedengangne St. Bededag, i år dog henlagt til 12. maj, da 1. maj var optaget af arbejdernes internationale kampdag. Stedet var Fællessalen på Christiansborg, og emnet var agroøkologi, som det danske naturnære landbrug er en variant af.
Mødet indledtes med et introducerende foredrag af professor, dr.agro. Erik Steen Jensen, hvorefter fulgte indlæg ved politikerne Elise Sydendal (Å), Pil Christensen (Ø) og Mette Hvid Brockmann (RV) samt forperson for Frie Bønder – Levende Land (FBLL/La Via Campesina Danmark) Ole K. Davidsen. Franciska Rosenkilde (Å) var officiel vært, og Lars Myrthu-Nielsen, Øko-net, ledede den efterfølgende livlige debat, med engagerede indlæg fra salen.
Bæredygtighedsdagen er den foreløbige kulmination på den første række af møder i kampagnen ”Grønt Lys – Et liv med naturen”, som Landsforeningen Praktisk Økologi, Øko-net og FBLL har gennemført med indtil nu ti markvandringer og offentlige møder overalt i landet. I efteråret 2026 følger yderligere ti møder på uddannelsesinstitutioner, som der med mødet på Borgen skulle være lagt et solidt fundament for.
”Det er stort fremskridt for vores bevægelse, at vi nu med forbindelsen til Erik Steen Jensen og andre forskere samt internationale netværk som Agroecology Europe, har forbedret vores muligheder for empirisk funderet udvikling af vores begreber om agroøkologi og naturnært landbrug”, siger Ole K. Davidsen, der understreger ”vigtigheden af, at der står solid forskning bag, når politikerne skal rådgives og den offentlige mening påvirkes.”
”Agroøkologisk tænkning og praksis udvider perspektivet i forhold til det statslige økologiske regelsæt og er er en forudsætning for, at lokal produktion og selvforsyning kan fremmes”, udtaler bestyrelsesmedlem i Praktisk Økologi Martin Fabricius Mortensen, og fortsætter: ”Dette er således afgørende for, at den nationale sårbarhed med hensyn til forsyning med fødevarer kan nedbringes og et resilient madsystem kan udvikles.”
”En bæredygtig udvikling er utænkelig uden en omstilling af landbruget i naturvenlig retning, eller rent ud sagt omstilling til landbrug, som er natur”, erklærer daglig leder for Øko-net Lars Myrthu-Nielsen. ”Hverken klimakrisen, biodiversitetskrisen eller nogen som helst af de øvrige kriser, vi slås med, kan imødegås uden en agroøkologisk omstilling af hele jordbruget”, siger Myrthu-Nielsen, der forudser en ”gigantisk opgave med hensyn til folkeoplysning” i den forbindelse.
De tre arrangerende organisationer er nu i fuld gang med at forberede videreførelsen af ”Grønt Lys”-kampagnen, som ud over en række arrangementer vil omfatte endnu en bogudgivelse ud over den nylig udkomne ”Grønt lys på CAP”. Den næste bog vil netop fokusere på agroøkologi ved at beskrive og analysere en række konkrete eksempler, hvoraf en række vil være kendt fra den netop afsluttede besøgsrække.
Hele mødet og dele af det kan ses på YouTube her.
– Red.
Synspunkter og holdninger, der tilkendegives, er dog udelukkende forfatterens/forfatternes egne og afspejler ikke nødvendigvis Den Europæiske Unions eller Europa-nævnets synspunkter. Hverken Den Europæiske Union eller den bevilgende myndighed kan drages til ansvar herfor