Hjem / Nyt og viden / Nyheder / Anivers er i gang!
Første møde mellem forskere og praktikere i projektet, der skal fremme diversitet i økologisk dyrehold, blev afholdt torsdag d. 21-05-26 hos Varde Ådal Lam.
Et hold af forskere fra Aarhus Universitet under ledelse af Mette Vaarst har sat sig for at undersøge, hvordan danske økologiske bedrifter med dyrehold kan udvikle sig til mere robuste og bæredygtige systemer, både socialt og økologisk. Projektet samler viden på tværs af dyrearter – malkekvæg, grise, får, fjerkræ og honningbier – for at belyse, hvordan de kan supplere hinanden i diversificerede driftsformer og systemer. Arbejdet omfatter en tværfaglig analyse, som integrerer historiske, sociale og institutionelle vinkler, og perspektivet er dermed udpræget agroøkologisk.
Projektet Anivers løber fra januar 2026 til maj 2027, hvor der skal foreligge en vidensyntese med analyser af potentialer for diversificerede økologiske gårdsystemer med flere arter dyr og flere funktioner for de enkelte arter.
Under forløbet foretager forskerne case-studier på ti særlig relevante bedrifter, og der afholdes møder mellem aktører og netværk for at afsøge muligheder for samarbejde og identificere nøglebarrierer for økologisk, social og forvaltningsmæssig bæredygtighed.
Det første møde mellem en bredere kreds af forskere og økologer fandt sted d. 21-05-26 med Varde Ådal Lam som vært og omfattede oplæg og workshops. bu.dk bringer her under ”Nyttig info” det første af indlæggene fra praktikere, ved Ole Kjærulff Davidsen, der betonede nødvendigheden af politisk handling i samspil med den praktiske udvikling.
Red, OKD,
Foto: Mette Vaarst