SMIDT UD (2020) – Et skulpturelt udtryk på sammenhængen mellem klima- og flygtningekrisen.
Antallet af mennesker på flugt er højere end nogensinde før, og selvom grænserne lukkes og ’ude af øje ude af sind’-mentaliteten blomstrer, er flygtningekrisen i dag en af de største globale politiske udfordringer. Med afbildning af en sudanesisk flygtning sætter ”Smidt ud” (2020) fokus på de usynliggjorte flygtninge, tvungne immigranter og asylansøgere. Ved ankomsten til Danmark bliver de placeret på bortgemte asylcentre og får frataget fundamentale rettigheder såsom retten til at arbejde og vælge sit eget hjemsted. I værket står en flygtning begravet til brystet i skrald, der både leder tankerne hen på raciale, sociale og økonomiske ulighedsstrukturer og på sammenhængen mellem flygtningekrisen og især vestens overforbrug og ressourcespild i kraft af køb-og-smid-ud- kulturen. I overfloden af skrald ses computertastatur og plastikkrus kasseret sammen med flygtningen og FN’smenneskerettighedserklæring; et konkret billede på, at mennesket i sig selv ikke længere tillægges nogen værdi. Affaldscontaineren bliver i denne forbindelse en form for anti-piedestal, der spiller på skulpturens traditionelle brug af sokkelen som ophøjende og hædrende.
Med den ene hånd på hjertet og den anden udstrakt mod verden står flygtningen portrætteret med sin udsmidte værdighed, sociale identitet og myndighed. Således kontrasterer værket flygtningens på den ene side forhåbningsfulde appel og på den anden side håbløse position, og iscenesætter herved en nær oplevelse af en fjern problematik.
Aske Jonatan Kreilgaard (f. 1992) er kunstner, foredragsholder og social iværksætter af blandt andet NGO’en Refugee Youth Service for uledsagede børn i flygtningelejren i Calais, der nu arbejder tværnationalt i Europa.
Besøg Aske her: www.duskaloverleve.com
Materialer: mixed media (funden skrald, FN’s menneskerettighedserklæring, voks, linex)
Skulpturen er købt af og står i Svendborg på Svendborg Efterskole.